A szorongás okozója egy homályos vagy rosszul felfogott fenyegetés. A szorongás leküzdése csak akkor lehetséges, ha sikerül megértenünk a bennünk lejátszódó lelki folyamatokat és felkutatnunk az ismétlődő negatív gondolataink miértjeit.

szorongás

Leggyakoribb szorongástünetek

A szorongó ember eltúlzott vagy irreális aggodalmat érez valamely életszituációja miatt. Ilyenkor a szervezete úgynevezett stressz reakcióval reagál, és az “üss vagy fuss” reflex hatására a következő tüneteket produkálhatja:

  • Remegés, bizonytalanság érzés
  • Izomfeszültség, fájdalmak
  • Fáradékonyság 
  • Nyughatatlanság
  • Légszomj
  • Heves szívdobogás
  • Szájkiszáradás
  • Szédülés
  • Hőhullámok, didergés
  • Gombóc a torokban érzés
  • Koncentráció probléma
  • Elalvási és alvási zavarok
  • Ingerlékenység

A “szorongásos” személyiség jellemzői:

A szorongásjellegű problémákkal küzdő személyekre számos közös vonás jellemző. Ilyenek lehetnek például:

  • A magas kreativitásszint vagy képzelőerő – Hajlam az adott helyzetekbe félelmetes dolgok lehetőségét beleképzelni.
  • Merev gondolkodásmód – Szigorú szabályok mentén való gondolkodás, a helyzetek egysíkú szemlélete.
  • Túlzott tetszésigény – A visszautástól való félelem, önalábecsülés, félelem nemet mondani.
  • Tülzott önelvárások – Ha valaki többet vár el magától, mint amennyit a környezete elvárna tőle az adott helyzetben.
  • Tökéletességigény, perfekcionizmus – Rendkívül magas önelvárások, az apró hibák, hiányosságok felkutatására való igény.
  • Magas önuralom – Túlzott törekvés a nyugalom megtartására és a fegyelmezett viselkedésre.
  • A negatív érzések elfojtása – A személy által nem kívánatosnak ítélt érzések, mint például a harag elfojtása.
  • A testi szükségletek elhanyagolására való hajlam – A test fontosságának a tagadása, a fáradtság a fájdalom érzésének figyelmen kívül hagyása. Az ilyen típusú ember csak akkor vesz tudomást a fáradtságáról, amikor már a teljes kimerültség állapotába került.

A szorongás leküzdése

Az esetleges orvosi problémák kiszűrése

A szorongás jellegű problémák megoldásának első lépése az esetleges egészségügyi okok kiszűrése egy általános és teljes körű orvosi vizsgálattal. Hasonlóképp okozhatnak szorongásos tüneteket bizonyos gyógyszerek, mint például stimulánsok, nyugtatók, altatótabletták vagy vérnyomásgyógyszerek.

Önvizsgálat

Tartsunk önviszgálatot. Gondolkodjunk el azon, hogy a szorongás jellegű panaszaink hátterében milyen lelki okok vagy környezeti hatások állhatnak.

Relaxációs technika elsajátítása

A stressz testi tüneteit hatékonyan enyhítő relaxációs technikák, mint például az autogén tréning javítják az általános közérzetet és segítenek megszabadulni a feszültségtől.

Pszichológus segítségének kérése

A tartós és erős szorongásos állapot felodásához sok esetben szakember támogatására van szükség, aki segít a probléma gyökereinek felkutatásában illetve a problémákkal való megküzdésben.

Kálmán Judit, pszichológus

Cim: Budapest, XI. kerület, Gazdagrét, Frankhegy utca 9.

pszichológus magánrendelés