Az együttműködő kommunikáció megkönnyíti a munkahelyi érvényesülést és csökkenti a mindennapi konfliktushelyzetek számát. 

Együttműködő kommunikáció

Miért hasznos az együttműködő kommunikáció 

Mindennapi életünk során számtalanszor kerülünk olyan kommunikációs helyzetbe, melynek pozitív vagy negatív kimenetelét mi magunk is befolyásolhatjuk. Az együttműködő készségünk függvényeként alakíthatjuk a párbeszédet úgy, hogy végül mindkét fél elégedett legyen. 

Ha asszertivitásra törekszünk, konfliktusmentesen érvényesíthetjük az érdekeinket. Az asszertív kommunikáció lényege, hogy a saját igényeink mellett a partner szempontjait is törekszünk figyelembe venni. Mindez nem feltétlenül jelent kompromisszumot egyik oldal számára sem.

Az együttműködő kommunikáció elemei

Az asszertivitás mellett számos egyéb módon is elkerülhetjük a kommunikációs helyzetekből fakadó konfliktusokat. Mindehhez az szükséges, hogy képesek legyünk az adott szituációra a másik szemszögéből is tekinteni és megpróbáljuk az illető szándékát megfejteni.

Nézőpontváltás

Ha képesek vagyunk arra, hogy a saját szempontjainkon kívül a beszélgető partnerünk törekvéseire is ügyeljünk, közelebb kerülhetünk ahhoz, hogy végezetül mindketten nyertesnek érezhessük magunkat. Az együttműködő kommunikáció során tisztában kell lennünk azzal, hogy a mi szempontjaink megfelelőek lehetnek -e a másik fél számára. Próbáljuk meg beleképzelni magunkat az illető szerepébe. Vajon mit várhat tőlünk az illető az adott pillanatban, és mit válthat ki belőle az, ha nem tudunk egyetértésre jutni.

A testbeszéd 

Figyeljük a másik testbeszédét. Miről árulkodnak a mozdulatai? Van-e alá-fölé rendeltségi viszony kettőnk között? Milyen hangulatban van a másik és milyen szándékkal közeledik felénk? 

Beszélgető partnerünk testhelyzete, gesztusai illetve mimikája sokat elárul az illető szándékairól illetve együttműködési készségéről.

Mikor mondjunk nemet?

Fontos, hogy ha szükséges, tudjunk nemet mondani és ne rendeljük alá a saját érdekeinket feltétel nélkül másokénak. Ugyanakkor mérlegelnünk kell azt is, hogy milyen érzéseket vált ki az ellentmondásunk. 

Az együttműködő kommunikáció során törekedjünk arra, hogy fenntartsuk az egyetértés lehetőségét. Hallgassuk végig türelemmel a másik oldal álláspontját, és biztosítsuk őt arról, hogy megértettük a mondandóját és elgondolkodunk a hallottakon. 

Kálmán Judit, pszichológus – Online pszichológiai tanácsadás

Telefonszám: +36 70 254 5482

E-mail cím: info@homepszichologus.hu