Online pszichológiai tanácsadás

Hónap: 2021 január

Fejfájás lelki okai

A fejfájás lelki okai az orvosi okokkal együtt vizsgálandók. A migrén gyötrő fájdalom, mely, ha gyakran jelentkezik és súlyosbodó formában tér vissza, mindenképpen alapos orvosi kivizsgálást érdemel. Mindemellett nem szabad megfeledkezni a fájdalom esetleges lelki okoairól sem, melyek felkutatásához érdemes pszichológus vagy pszichiáter segítségét kérni.

 fejfájás lelki okai

A fejfájásnak számos oka lehet. Állhat mögötte a hormonális egyensúly megbomlása, peldául menstruáció előtt vagy a változókor időszakában, vagy valamilyen megbetegedés.

A rendszeresen visszatérő fejfájás orvosi kivizsgálást igényel. Ugyanakkor érdemes elgondolkodnunk azon, hogy nem terheljük -e túl magunkat szellemileg, és szánjunk több időt a szellemi kikapcsolódásra. Ha életvitelünket túlságos maximalizmus jellemzi, és meg akarunk felelni az elvárásoknak, előfordulhat, hogy megfeledkezünk érzéseinkről és testünk igenyeiről.

A fejfájás lelki okai

Fokozott szellemi megterhelés: Ha hosszú órákat ülünk a számítógép előtt, és nem szánunk időt szabályos időközönként a pihenőre, hamarosan érezhetjük a szellemi kimerültség jeleit. Ilyenkor a szellemi megterhelés feszültséget okoz a szervezetünkben, mely fejfájás vagy migrén formájában jelentkezhet.

Túlzott eredményorientáltság: Ha folyamatosan a megvalósítandó céljaink lebegnek a szemünk előtt, és nem engedélyezzük magunknak a testi illetve szellemi lazítást, előbb utóbb túlhajszoltnak, kimerültnek érezhetjük magunkat. Ilyenkor a szervezetünk a fejfájás által üzeni meg nekünk, hogy ideje változtatnunk.

Mozgásszegény életmód: A sportolás és a testmozgás által az egész szervezetünket felfrissíthetjük, energizálhatjuk. Ha megfeledkezünk testünk természetes igényeiről, nem jut elég friss oxigén a vérünkbe és a tüdőnkbe, így anélkül, hogy megeröltető fizikai munkát végeztünk volna, kimerültnek, fáradtnak érezhetjük magunkat.

Érzéseink elfojtása: Ha nem veszünk tudomást az érzéseinkről, és negatív érzelmeinket elfojtjuk, hamarosan testi tünetek formájában juttatja tudomásunkra a szervezetünk, hogy nézzünk szembe a problémáinkkal. A harag, a félelem vagy szorongás, az aggodalom érzésének elfojtása gyakran okozhat fejfájást.

A fejfájás megelőzése

A fejfájás leküzdésének leghatékonyabb módja a megelőzés. Egészséges táplálkozással, megfelelő életritmussal melyben egyaránt helyet kap a munka és a feltöltődés, sokat tehetünk az egészségünkért. 

Vegyük figyelembe testünk igényeit, sportoljunk és szánjunk elegendő időt a testi-lelki-szellemi harmóniánk megteremtésére.

Autogén tréning alkalmazása a fejfájás megelőzésére

Ha kevés szabad időnk van, de fontos számunkra az egeszségünk megőrzése, az autogén tréning módszer napi rendszeres gyakorlásával megszabadulhatunk a feszültségeinktől. Az autogén tréning módszer elsajátítása egy tanulási folyamat, mely során fokról-fokra ellazítjuk testünket, és megtanulhatjuk kezelni, feldolgozni a bennünk felgyülemelett negatív érzéseket. A módszer mindenki számára elsajátítható és akár munkahelyi környezetben is gyakorolható feszültségoldó technika.

Jelentkezés online autogén tréning tanfolyamra

Kálmán Judit, tanácsadó pszichológus, autogén tréner,
Online pszichológus rendelés

Egyéni és csoportos tanfolyamok:

Részvételi díj:
Csoportos tanfolyam esetén: 5000 Ft/ 60 perc (30 000Ft/ 6 alkalom)
Egyéni részvétel esetén: 8500 Ft / 50 perc (Kedvezményes díj: 30 000 Ft/ 4 alkalom)

A díjfizetés csoportos tréning esetén a tanfolyam megkezdése előtt, egy összegben, banki átutalással történik. Egyéni tanfolyam esetén lehetőség van tanóránként, az egyes alkalmak után elutalni az óra díját.

Jelentkezés:
Telefonon: +36 70 254 5482
E-mailben: info@homepszichologus.hu

Pánikzavar, pánikbetegség

A pánikzavar fő jellemzője a váratlan és minden látható ok nélküli pánikrohamok jelentkezése. Ezekben a helyzetekben nem azonosítható indokolt külső veszélyeztetettség, és bár a rohamok néha köthetők bizonyos helyekhez vagy helyekhez, bármikor, bárhol előfordulhatnak.

pánikzavar, pánikbetegség

A pánikroham erőteljes testi tünetekkel jár, időtartama tíz perctől kezdve akár néhány órán át tartó is lehet.

A pánikroham jellegzetes tünetei:

  • légszomj, 
  • felgyorsult szívverés
  • rossz közérzet,
  • izzadás, hideg veríték
  • reszketés, zsibbadás
  • hőhullámok vagy hideg érzet
  • szédülés, 
  • gyengeség érzése
  • émelygés, hányinger, hastáji fájdalmak
  • gombócérzés a torokban, nyelési nehézség
  • súlyos betegségtől vagy haláltól való félelem
  • félelem attól, hogy kiszámíthatatlan dolgot fog tenni

A pánikzavar okai:

 A pánikzavar kialakulására számos elméleti magyarázat létezik. Legtöbbjük szerint a pánikbetegség szoros összefüggésben áll a szorongásos tünetek meglétével, de hátterében többnyire örökletes tényezők és egyéni hajlam is állnak. A pánikzavar okainak kutatása során nem szabad figyelmen kívül hagyni az esetleges szervi okokat, ki kell vizsgálni, hogy nincs- e betegség (szívbetegség, pajzsmirigy túlműködés) a pánikrohamok hátterében. Pánik tüneteket okozhatnak még bizonyos gyógyszerek mellékhatásként illetve drogok vagy alkohol fogyasztása.

A pánikzavar kialakulása

A pánikrohamokat átélőkben jelentős bizonytalanságot okoz, hogy nem ismerik rosszullétük kiváltó okát. Szoronganak attól, nehogy olyan helyzetben törjön rájuk egy pánikroham, amikor nincsenek megfelelő helyen vagy helyzetben ahhoz, hogy biztonságos körülmények közt átvészeljék a rosszuléttet. Figyelni kezdik a testi tüneteiket, hogy már az első intő jeleket észrevehessék és igyekeznek elkerülni azokat a helyeket illetve helyzeteket, melyekben védtelenebbnek érzik magukat. A pánikroham megismétlődésétől való szorongás, egy ördögi körhöz hasonlóan, felerősíti a valószínűségét a pánikrohamok gyakoribb előfordulásának, és a pánikbetegség kialakulásának.

Fóbiák:

Agóra fóbia: 

Agóra fóbiához vezethet, ha valaki a pánikroham kialakulásátol való félelmében egyre több szituációhoz kapcsolja hozzá a rohamait. A kerülni kívánt helyzetek személyenként eltérőek lehetnek, de jellemzően az alábbi jellegzetességekkel bírnak:

Félelem

  • az egyedülléttől, társ szükséglet (az illetőnek szüksége van egy támasz személyre, aki a pánikroham alkalmával segítségére lehet)
  • a távoli helyekre való utazástól
  • az otthonából való kimozdulástól
  • tömegben tartózkodástól
  • sorban állástól
  • hídon átmenni
  • liftbe szállni
  • tömegközlekedési eszközre szállni
  • színházba, moziba, étterembe menni

Szociálfóbia:

A szociálfóbia jellemzője az attól való félelem, hogy társaságban zavarba jövünk, vagy kellemetlen helyzetbe kerülünk. Ilyen helyzetek lehetnek például bármilyen szereplés, vagy megnyilvánulás ahol mások néznek minket, vagy vizsga illetve teljesítményhelyzet. A szociálfóbiák enyhébb szintje például egy nyilvános beszédtől vagy fellépéstől való félelem, mely sok emberre jellemző, súlyosabb foka lehet viszont például akár a közösségben való étkezéstől való szorongás is.

A pánikzavar kezelése:

A pánikbetegség összetett probléma, mely jelentősen megnehezíti a betegséget elszenvedő életvezetéset. Akár éveken át elhúzódó betegséggé válhat, ha a pánikbeteg nem esik át alapos orvosi kivizsgáláson és nem részesül megfelelő szakemberek segítségében. Fontos, hogy a megküzdést támogató szakemberek (orvos, pszichiáter, pszichológus) egymással összehangolt munkát végezzenek.

A gyógyuláshoz vezető egyik legfontosabb mozzanat, hogy a beteg megértse, milyen folyamatok zajlanak a testében és törekedjen a testi tünetei hátterében meghúzódó lelki okok felkutatására. A kognitív és viselkedés terápia mellett pánikrohamok kialakulásának megelőzésében és leküzdésében hatékony módszernek bizonyulnak a különböző légzőtechnikák illetve relaxációs módszerek, mint például az autogén tréning elsajátítása.

Kálmán Judit, online pszichológus – online pszichológiai tanácsadás és tréning

Időpont egyeztetés:

Telefonon: +36 70 254 5482

E-mailben: info@homepszichologus.hu