A munkahelyi problémák megfelelő kezelése elengedhetetlenül fontos ahhoz, hogy a mindennapjainkat nyugodtabban és stressz-mentesebben tölthessük. Ha úgy érezzük, hogy a munkánk túl sok energiát vesz ki belőlünk, érdemes megkeresnünk a probléma okát.

Munkahelyi problémák kezelése

Jellegzetes munkahelyi problémák 

Sokan elégedetlenek az aktuális munkakörükkel vagy munkakörülményeikkel, de nem tudják, hogyan javíthatnának a helyzetükön. Munkahelyváltásra nem mindig van lehetőség, de könnyíthetünk a terhelésünkön, ha a munkahelyi problémáinkat megpróbáljuk helyben megoldani.

Ha sikerül feltérképeznünk a munkahelyi gondok lehetséges okait, képesek lehetünk arra, hogy a munkakörünket a saját képességeink illetve igényeink szerint formáljuk át. Az ilyen jellegű változtatás jelentős könnyebbséget hozhat számunkra, anélkül, hogy a munkánk minősége vagy a munkavégzés hatékonysága sérülne.

Nem megfelelő időbeosztás

Az egyik leggyakoribb buktató, a nem megfelelő időbeosztás. Az időhiány nem kizárólag a feladat mennyiségéből fakadhat. Érdemes munkakezdéskor időt szánni arra, hogy átgondoljuk, milyen napi teendők várnak ránk. A napi feladatok megtervezésénél feltétlenül szánjunk időt az óránkénti rövid pihenőre, és ne feledkezzünk meg az étkezésről sem. Kalkuláljunk a váratlan eseményekkel is, hogy ne kerüljünk időzavarba, ha valami nem úgy alakul, ahogy elterveztük.

A priorizálás hiánya

A teendők rangsorolása elkerülhetetlen, ha az elvégzendő feladat mennyisége nagyobb, mint a rendelkezésünkre álló idő. De, ha nem érezzük magunkat idő szűkében, akkor sem mindegy, hogy milyen sorrendben végezzük el az előttünk álló teendőket. 

A munkastílusunktól függően eltérő vezérelvet választhatunk ahhoz, hogy mivel kezdjük és mivel fejezzük be munkát.

Semmiképp nem jó megoldás, ha a feladatainkat egyszerűen érkezési sorrendben vesszük egymás után, nem figyelve azok határidejére, jelentősségére vagy összetettségére.

Delegálás hiánya

Ne riadjunk vissza attól se, hogy a teendőinket másokkal megosszuk. Ha egy feladat nálunk landol, nem feltétlenül jelenti azt, hogy valóban mi vagyunk az illetékesek vagy kompetensek a megoldásában. Ne érezzük magunkat kellemetlenül, ha úgy gondoljuk, hogy a munkánk egy részének más is lehetne a gazdája. Továbbítsuk számára a feladatot időben és egyértelműen, hogy az illetőnek legyen lehetősége a megfelelő megoldásra.

Nem jól körülhatárolt feladatok vagy munkakör

Ha gyakran szembesülünk azzal, hogy más munkáját végezzük, vagy a kapott feladatok megoldásához nem rendelkezünk elegendő információval illetve megfelelő jogosultsággal, érdemes elgondolkodnunk a kompetencia határainkon. Legyünk tisztában a pontos munkaköri leírásunkkal, és törekedjünk arra, hogy ne lépjük túl a hatáskörünket.

Kálmán Judit, pszichológus – Munkapszichológiai tanácsadás

Telefonszám: +36 70 254 5482

E-mail cím: info@homepszichologus.hu