A fogyasztói magatartás, azaz a vásárláshoz való viszonyunk megfigyelése segíthet a vásárlói szokásaink megváltoztatásában. Rájöhetünk arra, hogy miért vásárolunk gyakran többet, mint amennyire valójában szükségünk lenne.
Miért vásárolunk?
A vásárlás legtöbbször valamilyen külső vagy belső motívum hatására jön létre. Ha megfogalmazódik bennünk a vágy, hogy valamire szükségünk van, ezt a szükségletünket több féle képen kielégíthetnék, de legtöbbször vásárlás formájában pótoljuk azt, amiben hiányt szenvedünk.
Maga az igény lehet racionális, mint például, ha elfogy odahaza a kenyér, akkor be kell szereznünk a szükséges élelmet, vagy ha nincs cipőnk, amit esős időben hordhatnánk, akkor gondoskodnunk kell egy új megvásárlásáról.
Valójában azonban nem csak akkor vásárolunk, amikor erre racionális okunk van, illetve nem mindig kéne új terméket megvennünk, elég lenne, ha megjavítanánk a régit vagy mással pótolnánk a hiányzó dolgot. Az élelmiszert sem minden esetben lenne szükséges megvásárolnunk, meg is termelhetnénk, vagy előállíthatnánk a szükséges alapanyagokból.
A fogyasztói magatartás csapdái
Ahhoz, hogy megértsük, miért vásárolunk sokszor számunkra szükségtelen termékeket illetve mi az oka annak, hogy hajlamosak vagyunk mindenből többet venni a kelleténél, fel kell ismernünk a fogyasztói magatartás csapdáit.
Hol vásárolunk?
Míg a korábbi évszázadokban az emberek egy bizonyos helyen, a piacon vásároltak, most úton-útfélen lehetőségünk van arra, hogy költsük a pénzünket. Elég, ha kilépünk a lakásunkból, máris számtalan alkalom kínálkozik a vásárlásra. De nem is szükséges elmennünk otthonról, hisz az internetes vásárlás segítségével a fotelünkből is intézhetjük a beszerzéseinket. Tehát bárhol, vagy fogalmazhatunk úgy is, hogy szinte mindenhol vásárolhatunk.
Ki vásárol?
Amíg az embereknek szerényebb anyagi lehetőségei voltak, valóban csak akkor költötték új holmira a pénzüket, ha az elkerülhetetlenül szükséges volt. Manapság, az árudömping és a különféle áruhitelek hatására nem csak azok költekezhetnek esetleg meggondolatlanul, akik biztos anyagi forrásokkal rendelkeznek, hanem a társadalom szélesebb rétegei is megengedhetik maguknak a folyamatos pénzköltést.
Mit vásárolunk?
Sajnos egyértelműen nem csak azt vesszük meg, amire szükségünk van. Számos olyan terméket is megvásárlunk, ami a reklámok hatására vonzónak tűnhet számunkra, vagy ami egyszerűen az utunkba kerül. Nem véletlen, hogy az áruházakban az édességek vagy a haszontalanabb “kacatok” mindig ott sorakoznak a pénztár közelében lévő polcokon is. Ilyenkor nincs elegendő időnk arra, hogy mérlegeljük, mire és milyen mennyiségben van szükségünk, azonnal döntünk, még mielőtt sorra kerülnénk.
Így fordulhat elő, hogy egyre nagyobb hűtőszekrényt, gardróbot és végezetül lakást vásárolnak maguknak az emberek, hogy elférjen bennük mindaz, amit az otthonukban felhalmoznak.
A fogyasztói magatartás megváltoztatása
A tudatos vásárlás
A fent leírtakból következik, hogy a meggondolatlan fogyasztói magatartásunk következtében gyakran tévúton járunk. Sokszor a szabadidőnk és a szeretteinkkel töltött órák kárára kell több vagy megterhelőbb munkát vállalnunk, hogy fedezni tudjuk a szükségtelen vásárlásaink költségét. Ráadásul, ha nincs elég pénzünk mindarra, amit magunkénak szeretnénk tudni, de mégis vásárlunk, könnyen sodorhatjuk magunkat adóság spirálba és kilátástalan anyagi helyzetben.
Sokan a lelki problémáikat és az örömszerzés hiányát próbálják helytelen megküzdési mechanizmussal pótolni. A vásárlási szenvedély a fogyasztói társadalom valós és egyre szélesebb rétegeket érintő probléma, melynek megoldásához legtöbbször pszichológus vagy pszichiáter segítségének igénybevételére lenne szükség.
A tudatos vásárlás ismérvei – Hogyan válhatunk tudatos vásárlóvá?
- Csak azt vásároljuk meg, amire valóban szükségünk van
- Tervezetten vásároljunk (akkor és azt vegyük meg, amit elterveztünk)
- Megfelelő összeghatárig költekezzünk
- Soha ne vásároljunk impulzívan, a reklámok vagy a pillanatnyi vágyunk hatására
- Ellenőrzött forrásból származó, jó minőségű termékeket vásároljunk
- Figyeljünk oda az újra hasznosításra, mielőtt kidobunk valamit, gondoljuk át, hogy biztosan hasznavehetetlen-e
- Mielőtt meggondolatlanul megszabadulnánk a régi háztartási eszközeinktől, próbáljuk meg megjavíttatni őket
Kálmán Judit – Online pszichológus – Online pszichológiai tanácsadás
Telefonszám: +36 70 254 5482
E-mail cím: info@homepszichologus.hu